Aleš Kocourek - Skryté světy
2009-09-14 18:04:08
Život a smrt. Radost a bolest. Bohatství a chudoba. Štěstí a smutek. Smích a pláč. Blahobyt a hlad. Potěšení a zármutek. Veselost a zádumčivost. To vše představuje v Mexiku dvě strany téže mince. Je to rub a líc tajemného osudu, předurčovaného dávnými nevyzpytatelnými božstvy předkolumbovských civilizací. Zvuky, vůně, barvy, chutě, hluk a slova vám vstupují do krve, nikdy je nezapomenete.......
Před více než 250 miliony let byl poloostrov Yucatán pod vodou. Po milionech let hladina moře klesla a vystavila úzkou stoupající plošinu tvořenou měkkým porézním vápencem, který se snadno láme a eruduje vnějším vlivům. Voda prudkých tropických po tisíciletí hloubila ve vápenci obrovské podzemní jeskyně. Cenoty vznikly, když se propadl strop jeskyně a odkryla se přírodní studna. Pro maye byly cenoty zdrojem sladké vody a zde také prováděli náboženské obřady.
Aleš Kocourek - 1969 - Neratovice
Amatérsky fotografuji od roku 1982. Věnuji se různým žánrům fotografie. Převážně však podvodní fotografii, krajině a makrofotografii.
První fotoaparát, na který jsem fotil, byl ruský Villia, který jsem si „půjčoval“ od mých rodičů. Když jsem ho pak kuriózně v roce 1983 zapomněl na nádraží v obci Stratená, kdesi ve Slovenském Ráji, byl jsem pak nucen za ušetřené prachy koupit z bazaru v pražské Lazarské ulici zánovní zrcadlovku na kinofilm Zenit-E, kterou jsem pak měl několik dalších let. Po roce 1989, jsem souběžně prostřídal několik přístrojů značek Canon a Olympus, až jsem v roce 1992 skončil u značky NIKON, zrcadlovky F70. Postupně jsem přikupoval objektivy a další příslušenství, přičemž jsem postupně přešel na digitální NIKON D70.
Pod vodou jsem začal fotit v roce 2004 s tehdy skvělým přístrojem, pracujícím v manuálních režimech s výstupem do formátu RAW, s geniálním kompaktem OLYMPUS C5050ZOOM v podvodním pouzdru PT-015. Používal jsem ho 2 roky, s bleskem INON 180 a předsádkami INON ULW-100 a INON PCU-02 jsem se snažil proniknout do tajů UW fotografie.
V současnosti mám k dispozici výborné fotoaparáty NIKON D-200 a D-300. Mám ji v hliníkovém pouzdře SEALUX. Pouzdro je frézované na CNC stojích z monobloku, je eloxované, všechny funkce aparátu jsou pod vodou ovladatelné.Pouzdo mám doplněné o skvělý optický hledáček GV 150. Poskytuje zorný úhel 150°, nepřekrývá monitor a umožňuje plnohodnotné použití všech tlačítek.
Objektivů používám celou řadu : NIKKOR 10.5mm f/2.8G ED DX Fisheye, NIKKOR 12-24MM F4 G IF-ED AF-S DX, NIKKOR 17-35MM F2.8 AF-S IF-ED, NIKKOR AF 20 f/2,8, NIKKOR AF 35-70 f/2,8, NIKKOR AF 70-300 f/4-5,6, NIKKOR 60mm f/2.8G ED AF-S MICRO, NIKKOR 105MM F2.8G IF-ED AF-S VR MICRO.
Blesky na suchu používám Nikon Speedlight SB-800, zejména pro široký vyzařovací úhel a směrné číslo 38. Pod vodou jsem je měl v pouzdře SEALUX SB-800DX. Používal jsem i UW blesky INON 180, Sea&Sea YS 110. Světla, však není nikdy dost. Proto jsem mlsně delší čas pošilhával po výkonných zábleskových zařízeních SUBTRONIC, až jsem se jednoho dne osmělil a několik pěkných kousků blesků Subtronic Nova a Gamma zakoupil. Fungují skvěle.
Snímky, které pořídím, jsou digitální. Všechny je fotím do RAWu. Zjednodušeně řečeno vždy, když se jedná o záměr kvalitní fotky, jejíž zpracování předpokládám v PC. Začínám důslednou selekcí a pojmenováním a roztříděním. Cílem je nepovedené fotky smazat a výběr ze zbylých zpracovat, připravit k presentaci a případně i vytisknout.
Plugin CameraRAW mi pomůže nastavit parametry snímaného obrazu. Vedle vyvážení bílé a barevného prostoru se většinou jedná o kontrast, ostrost obrazu, saturaci barev a odstín barev. Používám i retuš, zvláště při odstraňování odlesků od nečistot ve vodě. Téměř však nepracuji s ořezem. Primárně se snažím o co nejlepší kompozici již při pořízení snímku. Ne vždy se to daří nebo jde.
Stejně tak, jako před lety vznikal co nejlepší snímek ve fotokomoře, snažím se o to samé od svého stolu. Jen jsem vyměnil vývojky a zvětšovák za počítač a software. Mým nenahraditelným pomocníkem dnes však již není zvětšovák, ale Adobe Photoshop.